Vad är Business Central? – Allt du behöver veta om ERP-systemet

Business Central, även tidigare känt som Dynamics NAV, är ett affärssystem tillhörande Microsoft Dynamics-familjen. Systemet är känt för att vara en heltäckande, molnbaserad ERP-lösning som ger en tydlig bild av verksamheten. Så hur fungerar det, hur mycket kostar det och vem passar det till? Ingen fara – vi svarar på alla dina frågor nedan!

Vad är och vad gör Business Central?

2018 bytte det gamla affärssystemet Dynamics NAV namn till Business Central och blev därmed Microsofts nya satsning på affärssystemssidan. Delarna som tidigare gjort NAV populärt, det vill säga bokföringen, faktureringen och lagerhanteringen flyttades med och utvecklades till moduler och funktioner i det nya systemet. Det blev även i samma veva moln- och licensbaserat och gränssnittet blev mer användarvänligt. Det är detta som har blivit dagens Business Central. Alltså ett system som utnyttjar mobilitet och molntjänster för att kunna växa med ditt företag istället för att bli ett hinder. Systemet gör det även enklare att få en överblick över affärerna, trimma processerna och snabbt fatta smarta affärsbeslut.

Vad är skillnaden mellan Business Central, NAV och Microsoft 365?

Som tidigare nämnt är BC, som det ofta förkortas till, en utveckling av systemet Dynamics NAV. NAV finns fortfarande aktivt men sen början av 2023 slutade Microsoft uppdatera det och supporten trappades ner. Vill du djupdyka i NAV och varför du borde uppgradera det till Business Central om du är en av dem som är kvar i systemet har vi redan en hel artikel om just detta du kan grotta ner dig i!

För del två av frågan är svaret superenkelt! Inte alla vet det men Business Centrals hela namn är egentligen Microsoft Dynamics 365 Business Central. Så skillnaden mellan BC och Microsoft 365? Ingen alls!

Vilka passar det för?

Systemet är framtaget för att kunna växa tillsammans med ditt företag och bli ett stöd i processen istället för ett hinder för utvecklandet. Det är därför främst framtaget för små till mellanstoraföretag som växer och behöver möjlighet att utvecklas.

Vad kostar det?

Som vi nämnde tidigare i artikeln blev systemet 2018 licensbaserat. Detta innebär att du som användare bara betalar för antalet licenser du använder. Nya funktioner och uppdateringar av systemet ingår även i licenserna. Vilka och hur många licenser du har beror lite på vilka behov just ditt företag behöver och därmed varierar kostnaden beroende på hur många och vilka typer av licenser du behöver.

Vill du veta mer exakt vad de olika typerna av licenserna innebär och hur mycket de kostar hittar du det lättast via Microsofts egna hemsida.

Prova på Business Central själv!

Låter Business Central som något du vill veta mer om? Vi förstår – vi är också stora fan av systemet!

Kontakta Maria på maria.eriksson@zeeu.se så hjälper hon dig vidare med eventuella frågor och en kort demo så att du får chansen att uppleva systemet in action!

Mer ariklar och nyheter!

28/6 2023
Aktuellt, Business Central

Business Central-moduler: Ekonomi och redovisning

Det är dags för ännu ett avsnitt i vår följetong...

31/5 2023
Aktuellt, Business Central, Tips och Tricks BC

Prislistor i Business Central

Vet du hur du använder prislistorna i Business Central?

24/5 2023
Aktuellt, Business Central

Business Central-moduler: Inköp

Förra artikeln i vår följetång om Business Centrals olika moduler...

Kontakta ZeeU

Välkommen att kontakta ZeeU!