Dags att uppgradera Dynamics NAV? – Vad du behöver veta

Använder du affärssystemet Microsoft Dynamics NAV? Då kan det vara tid att börja kolla på ett systembyte. I börjar av 2023 meddelade nämligen Microsoft att de skulle sluta supportera NAV som system. Detta innebär att NAV-kunder, i högre grad, behöver uppgradera till Business Central framöver för att hänga med i utvecklingen. Allt du behöver veta hittar du nedan.

Vad innebär en uppgradering?

Som tur är behöver inte en uppgradering från Dynamics NAV vara så svår – särskilt inte om man uppgraderar till Business Central!

Just Business Central har faktiskt redan sin grund i NAV och har redan med sig mycket av det som var populärt med dess föregångare. Detta inkluderar bland annat bokföringen, faktureringen och lagerhanteringen. Gamla användare kommer alltså troligtvis känna igen mycket av systemet. Skillnaden är att de nu finns i ett mer användarvänligt system som kontinuerligt uppdateras och utvecklas för att få med det bästa utvecklingen har att erbjuda.

Fördelarna med att uppgradera Dynamics NAV till Business Central slutar dock inte där. Business Central är bland annat moln- och licensbaserat. Detta innebär ett system som kan växa jämsides med ditt företag. Molnbasen innebär också att du enkelt kan komma åt ditt ERP överallt och från flera olika typer av enheter som PC, mobil och iPad. Licenserna innebär från sin sida ett skalbart system där du kan lägga till och ta bort licenser efter behov. Även uppgraderingar av systemet ingår i licenskostnaden.

Varför ska jag uppgradera Dynamics NAV?

Vi förstår – en uppgradering är inte alltid det man vill ha och ibland trivs man med det man redan har. Svårigheten med just NAV blir snabbt att eftersom Microsoft inte längre erbjuder support kring systemet och inga fler uppdateringar kommer riskerar systemet snabbt att bli omodernt och svåranvändt. Detta gäller alla versioner av NAV. Men som vi redan har gått igenom behöver en uppgradering inte vara så komplicerad som det låter och fördelarna är många!

Hur fungerar en uppgradering?

En uppgradering ser lite annorlunda ut för varje företag men på ZeeU arbetar vi efter vår egen metod som bland annat inkluderar en testuppgradering för att säkerställa funktionalitet och data, utbildning efter uppgradering (om kunden önskar det) och kontinuerlig kommunkation för att se till att allt blir så bra som möjligt. Vi har även tidigare erfarenhet av uppgraderingar från NAV – så du kan lita på att du är i trygga händer.

Vill du veta mer ingående hur en uppgradering med ZeeU ser ut har vi en hel guide du kan kika på!

Kontakta ZeeU

Välkommen att kontakta ZeeU!