Business Centrals moduler – Försäljning

Det har blivit dags för del tre i vår följetong om modulerna i Business Central. I föregående artiklar har vi gått igenom personal och produktion. Den här gången står försäljning på tur. De stora funktionerna går vi igenom nedan men det finns även några som inte kommer gås igenom mer ingående men som ändå är värda att nämna. Dessa inkluderar Rabatt och prishantering, Kampanjpriser, Alternativa leveransadresser, Speditör och transportsätt och Kalender. Vill du veta mer om just dessa är det bara att kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Kunder och kontakter

Har du en kundbas med flertalet olika kunder som i sin tur har flera anställda är det viktigt att enkelt och effektivt kunna hitta nödvändig information om dessa. Under kunder och kontakter registrerar du både kunder och kontakter i just det här syftet. Under kundkorten registrerar du själva kunden, det vill säga företaget, och under kontaktkorten hittar du de anställda. Här kommer du sen åt all information du behöver som namn, kontaktinformation och på vilket sätt de föredrar att bli kontaktade på. Utöver det finns även flikar för förvalda värden som gäller när vi tar order från, levererar och fakturerar kunden.

Försäljningsoffert

Precis som det låter som är det här du skapar försäljningsofferter. Det är även här du adderar de artiklar, tjänster och annat som kunder efterfrågat. Prislogiken i Business Central fungerar automatiskt och summerar ihop försäljningsofferten som går ut till kunden för att senare bli en order.

Försäljningsorder

Från den tidigare nämnda försäljningsofferten kan du skapa en försäljningsorder. Man kan självklart också skapa den helt manuellt i Business Central om man föredrar det. Du väljer vilken kund och kontakt din order ska gå till och lägger sen till artiklar och antal. Resten sköter Business Central automatiskt. Prislogiken räknar automatisk ut vad kunden skall betala och när du är klar släpper du ordern för plock.

Avropsorder

Ska en kund lägga en större beställning som till exempel avser en hel årsförbrukning använder du avropsorder. För varje avrop du gör skapar Business Central automatiskt en ny försäljningsorder som sedan släpps för plockning på lagret.

Returorderhantering

Om en kund inte är nöjd eller fått en felaktig vara behöver du skapa en returorderhantering. När artikeln anländer till lagret bokförs returordern vilket skapar en kreditfaktura mot kunden. Du kan också skapa returrelaterade dokument såsom försäljningsorder i den här delen.

Försäljnings- och kreditfaktura

När man registrerar en faktura väljer man kund och därefter de textrader, artiklar och resurser som kunden önskar köpa. Prislogiken i Business Central beräknar sedan rabatter och priser automatiskt. När den väl är klar kan man om man vill skriva ut den eller e-posta den till kunden beroende på vilket sätt kunden föredrar.

Direktleveranser

Ibland kan en leverans behövas skickas direkt till slutkunden från leverantören. Det är här direktleveranser kommer in. Inköpsordern som du tidigare har skapat kommer då att få slutkundens leveransadress istället för ert lagers adress.

Orderlöfte

Kort och gott räknar orderlöftet baserat på information från er försäljningsorder ut ett möjligt leveransdatum. Detta är baserat på artikelns nuvarande samt beräknade tillgänglighet i systemet.

Kontakta ZeeU

Välkommen att kontakta ZeeU!