ZeeU / Registrera försäljningsorder i Outlook
Registrera försäljningsorder i Outlook
Använder du Business Central och arbetar i Office365?
Då finns det en hel del kopplingar och tricks man kan ta del av i och med att båda är del av Microsoft–familjen. Ett exempel är att registrera försäljningsorder i Business Central direkt från Outlook. Integrationen innebär att man kan sköta beställningar du fått via Outlook direkt därifrån och samtidigt få det uppdaterat parallellt i Business Central.
Säg att du har fått en beställningsförfrågan från en kund via Outlook. I mailet står vilka produkter kunden önskar beställa. Genom att klicka på Business Central-tillägget i Outlook (du hittar det i den övre menyn till höger när du skriver ett mail) ser du information om kunden. Här kan du även redigera information om kunden utöver registrera order. För att registrera just en order klickar man vidare och väljer ”Nytt” och sedan ”Förs.order”.
Därifrån ser du en lista med förslag på artiklar som stämmer överens med produkterna kunden hade i mailet. Klicka i artiklarna som du vill registrera i orden och godkänn sedan. Ordern är nu registrerad i både Outlook och Business Central. Eventuella ändringar som gjordes på kunden finns nu också registrerade i systemet.
Du kan även se vår korta informationsfilm om hur du använder Outlook med Business Central nedan.