Business Central – olika användare

Funderar du på att byta eller har du kanske redan bytt affärssystem till Business Central? Då har du kanske också redan läst igenom våra tips och tricks, guider om varför Business Central är ett bra system och om varför du ska uppgradera NAV om det är det du använder. Den här gången passar vi på att förklara vilka olika typer av licenserade användare det finns i Business Central (ja, det finns faktiskt flera) och vad dessa innebär.

Essentials
Den här rollen innehåller den grundfunktionalitet som de flesta företag i allmänhet behöver. Den innebär tillgång till bland annat sälj och marknad, finans, inköp och en del andra grundläggande moduler. Om ditt företag däremot jobbar med tjänster eller stora lager som utgår från systemkalkyleringar – är Premium ett bättre val.

Premium
Precis som det redan hintats om i föregående stycke är Premium rätt val om du behöver tillgång till all funktionalitet som erbjuds inom Business Central. Du får då tillgång till allting som ingår i Essentials, men också Service Management och hela tillverkningsmodulen.

Team Member
Utöver de två olika licenserna Essentials och Premium finns Team Member som ett ytterligare tillval. Det är den billigaste, men också klart mest begränsade användartypen. Den här fungerar om en anställd bara behöver tillgång till ett fåtal moduler eftersom användartypen saknar en del funktioner – som bland annat bokföra och skapa försäljningsorder.