Business Central och Dynamics NAV: del 3

I dagens val av affärssystem finns många val, inte minst Microsoft Business Central 365 och Micorosoft Dynamics NAV. Men vad är egentligen skillnaden mellan de två systemen? Och varför rekommenderar vi i slutändan i Business Central?

I den här miniföljetongen i tre delar kommer vi gå igenom bakgrund, skillnader och varför Business Central är det framtidssäkra valet.

Vi är äntligen framme vid sista delen och fokus kommer ligga på vad du ska tänka på vid val av systemleverantör.

I andra delen av följetongen avslutade vi med att informera att en Microsoft-partner behövs vid implementation av Business Central. Detta gäller oavsett om du ska uppgradera från NAV eller helt byta system till Business Central. Det är också här vi plockar upp tråden igen i den tredje och sista delen av följetongen.

Valet av affärssystem är ett stort beslut. Det måste passa organisationen, ha möjlighet att växa med företaget och kännas bra över lag. Samma princip gäller vid valet av systemleverantör. Det finns en hel del saker man ska hålla utkik efter när man väljer systemleverantör och vi har sammanställt de tre viktigaste punkterna att tänka på.

1. Storlek

På samma sätt som man behöver ta det egna företagets storlek i beaktning vid valet av affärssystem kan det även vara bra att tänkte på storleken på potentiella leverantörer. Stora leverantörer har ofta sina största fördelar i tillgång till stora resurser och bred funktionalitet. Däremot faller de oftast på möjligheten att kunna vara lyhörda när det gäller specifika önskemål. Detta gäller speciellt om man är ett mindre företag. Här gäller det att hitta en leverantör som är lagom stor som så sätt blir en kombination av funktionalitet och service.

2. Support och service

Det är inte alltid lätt att veta från början hur mycket support man kommer behöva men oftast har man en känsla. Vet man till exempel att systemet är nytt för majoriteten av anställda kan en leverantör som jobbar i tätt samarbete med en vara ett smart val. En annan sak som är viktigt är även leverantörens möjlighet att hjälpa Er anpassa och utveckla systemet. Vet ni från början att ert företag har många specifika processer och funktioner är det viktigt att veta att leverantören klarar av att möta de kraven. Supportmöjligheter, utvecklingspotential och leverantörens personlighet är alla även viktiga faktorer.

3. Referenser

Självklart vill alla ha en leverantör man kan lita på och som man är nöjd med. Så vem är bäst att fråga? Kunderna såklart! De kan berätta vad som är extra bra med deras leverantör, hur leverantören arbetar och även om det finns eventuella punkter som kan skava lite.

Det finns självklart flera andra punkter man kan kolla på vid valet av affärssystem men bäst är helt enkelt att kolla vad ert företag lägger mest tyngd vid. Är ni mest ute efter någon som snabbt kan implementera systemet och sedan ge assistans vid behov? Eller vill ni ha någon som månar extra om kundrelationen och jobbar tätt med er? Hitta vilka punkter som är viktigast för Er och även vilka punkter som inte är lika viktiga så blir jakten på leverantör mycket enklare.

ZeeU som systemleverantör

På ZeeU lägger vi stort fokus på kundrelationer med ett proaktivt och långsiktigt samarbete. Vi har seniora konsulter som har flera års erfarenhet bakom sig, support som alltid redo att hjälpa till och ett selektivt urval av samarbetspartners som hjälper oss att lyfta affärssystemen till ännu högre höjder.

Låter vi som en leverantör ni vill veta mer om? Kontakta par.sjolin@zeeu.se så hjälper vi Er vidare!