Uppgradera NAV till Business Central

Använder du affärssystemet Microsoft Dynamics NAV? Då kan det vara tid att börja kolla på ett systembyte.

Från och med 10/1 2023 slutade nämligen Microsoft att supportera NAV som system. Detta innebär att NAV-kunder, i högre grad, behöver uppgradera till Business Central framöver.

Detta behöver dock inte vara ett så stort projekt som det låter som och det finns massor av fördelar med att faktiskt uppgradera till Business Central. Som vi nämnt i tidigare inlägg, kommer Microsoft sluta supporta alla versioner av NAV och inga uppdateringar, förutom säkerhetsuppgraderingar – kommer att göras. Detta gör att systemet snabbt blir gammalt och svåranvänt. Genom att uppgradera NAV till Business Central, som faktiskt har sin grund i NAV och har kvar många av funktionerna som gjorde NAV populärt, får du i stället ett system som följer med i utvecklingen.

En annan fördel med Business Central innefattar en sömlös integration med övriga Microsoft-produkter som Excel och Word (eftersom BC också är del av Microsoft-familjen). En uppgradering innebär också flytt till molnet vilket betyder att du kan komma åt ditt ERP överallt och från olika typer av enheter (PC, mobil, etc). Förutom det får du ett system som är skalbart (går enkelt att lägga till och ta bort licenser) och eftersom systemet är licensbaserat betalar du inte för uppgraderingar, utan det ingår automatiskt i licenserna.

Hur fungerar då en uppgradering? På ZeeU arbetar vi enligt följande metod:

  • Kunden gör en backup på sin nuvarande installation av NAV.
  • Vi genomför en testuppgradering för att kunna säkerställa funktionalitet och data.
  • Vi skapar upp en miljö i Business Central som kunden kan gå in och testa sina flöden i.
  • Efter godkända tester uppgraderas produktionsmiljön. Detta görs ofta över en helg för att inte störa kundens processer.
  • Efter skarp uppgradering testar kunden igen.
  • Vi erbjuder utbildning efter uppgradering om kunden efterfrågar det.
  • Vi fångar kontinuerligt upp eventuella anpassningar kunden vill ha.

ZeeU har även tidigare erfarenhet av uppgraderingar från NAV – så du kan lita på att du är i trygga händer.

Vill du veta mer om uppgraderingar eller är redo att byta? Kontakta par.sjolin@zeeu.se så hjälper han dig vidare.

Kontakta ZeeU

Välkommen att kontakta ZeeU!